In deel 1 en deel 2 van de serie over de meerwaarde van breinkennis voor managers schreven we over De Beoordelaar en De Zelfstandige; twee van de vijf breintypes die een rol spelen in hoe het werk en de communicatie daaromheen ervaren wordt. In deel 3 kijken we naar De Bepleiter. In welke uitingen kun je dit breintype beluisteren?
Tijdens een teamtraining hebben we het over De Bepleiter. Farida, een van de deelnemers, deelt een voorbeeld met ons:
“We hebben sinds kort een nieuwe leidinggevende. Ze wil een aantal zaken anders doen. Bij onze vorige leidinggevende kon je altijd even binnen lopen. De nieuwe wil dat je een afspraak maakt. Nou ja, oké. Dat snap ik wel. Ik werk hier ook nog niet zo lang en zie zaken die anders kunnen. Enfin, ik maak een afspraak via zo’n online agenda.
Dus ik zit afgelopen dinsdag te wachten en terwijl ik wacht, gaan er steeds medewerkers naar binnen! Ik snapte er niets van. Na een half uur ben ik eens gaan vragen. Wat bleek? Er was een calamiteit! Allemaal prima, maar dat had ze me toch wel even kunnen melden? Zit ik daar voor niets te wachten. Dat voelt zo oneerlijk; ik houd me aan haar agenda, maar zij niet aan die van mij.”
Vijf Breintypes
Het brein scant op vijf drijfveren in het sociale domein en interpreteert deze. Iedereen heeft een unieke mix van drijfveren en waarden, gecombineerd met onze genen en ervaringen. Dat maakt o.a. waardoor we zo verschillend kunnen reageren.
De vijf drijfveren zijn: status, voorspelbaarheid, autonomie, verbinding en rechtvaardigheid. Groeneveld & van Diest – training op basis van Breinkennis heeft hierop vijf Breintypes gebaseerd.
De Bepleiter
Het verhaal van Farida is een voorbeeld waarin de Bepleiter letterlijk aan het woord is: “Zit ik daar voor niets te wachten. Dat voelt zo oneerlijk; ik houd me aan haar agenda, maar zij niet aan die van mij.”
De Bepleiter heeft behoefte aan rechtvaardigheid, openheid, integriteit en ‘gelijke monniken gelijke kappen’. Daarnaast heeft de Bepleiter moeite met onverantwoordelijkheid, hebzucht en achterkamertjespolitiek. Bovendien is de Bepleiter gevoelig voor ongelijke behandeling en liegen.
Breinkennis is voor managers belangrijk
Voor managers is het belangrijk om te weten hoe het brein werkt en om de verschillende breintypes te herkennen. Breinkennis maakt het namelijk mogelijk om op elke situatie in te kunnen spelen. Als je als manager weet wat de drijfveren en behoeften van je medewerkers zijn, kun je ze geven wat ze nodig hebben. Zo voelen medewerkers zich gezien, gewaardeerd en onderdeel van het geheel. Daardoor hebben managers invloed. Medewerkers binden zich aan de bedoeling en de manier van werken van de organisatie.
Met deze tips in je achterhoofd beïnvloed je de Bepleiter:
- Wees transparant over je beweegredenen. De leidinggevende in dit voorbeeld is helder in wat ze verwacht. Dat vindt de Bepleiter prettig.
- Wanneer zaken onverhoopt anders lopen, kom er op terug en maak indien nodig je excuus.
- Het helpt om te werken vanuit de kernwaarden en bedoeling van de organisatie. Hoe willen we, daarvan uitgaande, omgaan met elkaar? Daar regelmatig bij stilstaan kan helpen om de waan van de dag de waan te laten en je kernwaarden te laten zegevieren.
- Wees helder over wat je verwacht als organisatie/leidinggevende en wat je te bieden hebt. Maak daarbij geen onderscheid tussen bestaande en nieuwe medewerkers.
Verbinding en groeimindset
Wil je dat de medewerker zich bindt aan de missie en kernwaarden van de organisatie? Blijf dan als manager vooral nieuwsgierig naar de medewerker. In zijn/haar antwoorden zit het breintype vaak al verstopt. Met kennis over het brein kun je inspelen op de behoefte van de ander. Het mooie is, het heeft mindset ontwikkeling tot gevolg. Zowel bij de medewerker als bij jezelf.
Aan de slag met breinkennis, breintypes en groeimindset?
Daar hebben we verschillende trainingen en het Frisse Focus spel voor ontwikkeld. We vertellen er je graag meer over.
Dit blog is de derde in een reeks van vijf met de titel ‘Waarom breinkennis voor managers belangrijk is’.
Lees ook het eerste deel en tweede deel van de serie.