De uil in ons logo

Een logo straalt de eigenschappen van een bedrijf of organisatie uit en moet ervoor zorgen dat je publiek het juiste gevoel krijgt bij je onderneming. Dit is wat google zegt over het ontwerpen van een logo, én dat het tijdloos, eenvoudig en opvallend moet zijn. Ons logo verbeeldt een uil. Wat roept dat op en hebben we daarmee een sterk logo?

Breinkennis

‘Wijsheid komt met de jaren’, luidt het gezegde en dat is waar het logo van Groeneveld & Van Diest voor staat. Joke en ik zijn jong (60 en 58), maar niet meer piepjong. En ja, de tand des tijds wordt zo langzamerhand voelbaar en zichtbaar, daar ontkomen ook wij niet aan 😉. Maar er is meer. Wat doen, en deden, de jaren met ons brein? Breinkennis is tenslotte de kern van onze onderneming en de vraag beantwoorden vanuit dat perspectief is dan ook relevant.

Ouder worden en ons brein

Volgens Neuropsycholoog Margriet Sitskoorn heeft ouder worden vele voordelen. ‘Door de veranderingen in het ouder wordende brein word je wat minder snel van je stuk gebracht’. Emotieregulatie wordt met het klimmen der jaren steeds makkelijker.

Ook blijkt uit onderzoek dat oudere mensen informatie eerder positief labelen, meer positieve woorden gebruiken en zich vaker de leuke dingen herinneren. Met een groter geluksgevoel als gevolg. Het minder hard werken van de amygdala, een gebiedje diep in de hersenen dat emotionele informatie verwerkt, is hiervan de oorzaak. De voorhoofdskwab zal er, naarmate we ouder worden, steeds bekwamer in raken om bij negatieve informatie de rem op de amygdala te zetten.’

Mooi verhaal, maar natuurlijk is er ook het verval in ons brein door slijtage: hersencellen sterven af, vertakkingen en verbindingen verdwijnen, en de isolatielaagjes van zenuwbanen verpulveren hoe langer hoe meer.

Maar daarnaast maken we gelukkig ook nog steeds niéuwe hersencellen aan, die niéuwe netwerken vormen die alle informatie, die we gedurende ons leven in ons brein hebben opgeslagen, goed met elkaar in verband kunnen brengen. Die verbindingen leveren de spreekwoordelijke wijsheid op.

Uil: vogel van de wijsheid

Pallas Athena, de Griekse godin van de wijsheid wist dat al en benoemde de uil tot “vogel van de wijsheid” en werd haar vaste begeleider. De steenuil prijkt dan ook vaak op afbeeldingen van Athena. Op het één eurocent muntstuk van Griekenland staat bovendien een steenuil afgebeeld, de wijze uil van Athene.

Ook op ons logo prijkt dus de uil. Wij hopen daarmee de wijsheid te symboliseren die we ontwikkeld hebben met de jaren, zowel door werk als privéleven. Maar zeker ook willen we er het geloof mee uitdrukken in het vermogen, voor een ieder, een wijzer mens te worden.

Hebben we daarmee een sterk logo? We zijn benieuwd wat jullie ervan vinden!

Wil je meer weten over breinkennis?

We vertellen je graag hoe training en coaching op basis van breinkennis jouw team of organisatie verder kan helpen groeien. Neem eens vrijblijvend contact met ons op.

 

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel dan dit bericht!