In deel 1 van de serie over (de meerwaarde van) breinkennis voor managers, schreven we over De Beoordelaar. Dit is één van de vijf breintypes die een rol speelt in hoe het werk en de communicatie daaromheen ervaren wordt. In deel 2 kijken we naar De Zelfstandige en leggen we uit hoe je dit breintype kunt herkennen.
Op een regionale netwerkbijeenkomst vertelde een collega een verhaal over haar dochter Marieke. Marieke heeft 1 jaar in een snelgroeiende psychologenpraktijk gewerkt. Bij haar sollicitatie is het beleid van het bedrijf toegelicht. Ben je een jaar in dienst, dan wordt gekeken waarin je als nieuwe medewerker verder kunt ontwikkelen binnen het bedrijf. Dat klonk Marieke redelijk in de oren. Ze ging enhousiast van start.
Na een paar maanden trekt Marieke aan de bel; ze heeft behoefte aan meer afwisseling en inhoudelijke uitdaging. Ze krijgt inderdaad wat meer afwisseling. En ookal is Marieke ook toe aan meer inhoudelijke uitdaging, krijgt ze die niet. De reden? Het is niet eerlijk tegenover de andere startende collega’s en het is ‘nou eenmaal het beleid’. Voor Marieke was dit een flinke domper.
Marieke is daarom om zich heen gaan kijken en heeft zich georiënteerd op andere mogelijkheden. Ze overweegt om als zzp’er aan de slag te gaan. En ze bedenkt iets. Ze zou graag een combinatie maken; een paar dagen in dienst van de huidige organisatie en een paar dagen als zzp’er werken. Haar direct leidinggevende begrijpt het, waardeert de creativiteit en ziet ook mogelijkheden. Ze wil Marieke graag behouden voor het bedrijf. Marieke is een vrolijke noot in het team, sociaal en vindt het leuk om teamuitjes te organiseren. De cliënten die ze behandeld heeft zijn lovend. Haar direct leidinggevende moet alleen nog wel even goedkeuring vragen aan haar manager.
Je snapt het al….. het feest gaat niet door. Het past niet in het beleid van de organisatie. Er zit voor Marieke niets anders op, ze zet de stap naar het zzp-schap en neemt ontslag. Een gemiste kans voor het bedrijf. Een medewerker met potentie en met een belangrijke positieve rol in het team is verdwenen.
Vijf Breintypes
Het brein scant op vijf drijfveren in het sociale domein en interpreteert deze. Iedereen heeft een unieke mix van drijfveren en waarden, gecombineerd met onze genen en ervaringen. Dat maakt o.a. waardoor we zo verschillend kunnen reageren.
De vijf drijfveren zijn: status, voorspelbaarheid, autonomie, verbinding en rechtvaardigheid. Groeneveld & van Diest – training op basis van Breinkennis heeft hierop vijf Breintypes gebaseerd.
In het voorbeeld gaf Marieke een paar belangrijke signalen waaraan je de Zelfstandige kunt herkennen. De Zelfstandige heeft behoefte aan afwisseling, ruimte en ontplooiing. Heeft moeite met regeltjes, formaliteit en autoriteit. Marieke heeft in gesprekken meerdere keren aangegeven waar ze behoefte aan heeft. Later heeft ze concrete voorstellen gedaan. Daar is helaas te weinig mee gedaan, Marieke voelde zich niet gehoord.
Breinkennis is voor managers belangrijk
Voor managers is het belangrijk om te weten hoe het brein werkt en om de verschillende breintypes te herkennen. Breinkennis maakt het namelijk mogelijk om op elke situatie in te kunnen spelen. Als je als manager weet wat de drijfveren en behoeften van je medewerkers zijn, kun je ze geven wat ze nodig hebben. Zo voelen medewerkers zich gezien, gewaardeerd en onderdeel van het geheel. Daardoor hebben managers invloed. Medewerkers binden zich aan de bedoeling en de manier van werken van de organisatie.
Met deze tips in je achterhoofd beïnvloed je de Zelfstandige:
- Waardeer de creativiteit en het initiatief van de medewerker. De Zelfstandige heeft behoefte aan zelfsturing en groei. Een compliment over deze kwaliteiten werkt.
- Naast een compliment is het belangrijk het initiatief serieus te nemen. Stel er nieuwsgierige vragen over. Het komt tegemoet aan de behoefte aan vrijheid en creativiteit.
- Ga in gesprek over de mogelijkheden van het initiatief. Geef aan wat (binnen eventuele kaders) mogelijk is. Kijk samen naar de mogelijkheden.
- Gebruik de talenten van je (nieuwe) medewerkers, iedereen is uniek.
- Het helpt om te werken vanuit de kernwaarden en bedoeling van de organisatie. Hoe willen je (nieuwe) medewerkers aan het bedrijf binden? In dit voorbeeld van Marieke werd strikt vastgehouden aan het beleid om ‘pas’ na het eerste jaar te kijken naar de inhoudelijke uitdaging in het werk. Wil je als organisatie je medewerkers binden en boeien, zet dan de medewerker centraal. Geef ruimte en de mogelijkheid om behoeften te onderzoeken. Dat levert zoveel meer op!
Verbinding en groeimindset
Wil je dat de medewerker zich bindt aan de missie en kernwaarden van de organisatie? Blijf dan als manager vooral nieuwsgierig naar de medewerker. In zijn/haar antwoorden zit het breintype vaak al verstopt. Met kennis over het brein kun je inspelen op de behoefte van de ander. Het mooie is, het heeft mindset ontwikkeling tot gevolg. Zowel bij de medewerker als bij jezelf.
Aan de slag met breinkennis, breintypes en groeimindset?
Daar hebben we verschillende trainingen en het Frisse Focus spel voor ontwikkeld. We vertellen er je graag meer over.
Dit blog is de tweede in een reeks van vijf met de titel ‘Waarom breinkennis voor managers belangrijk is’.
Lees ook het eerste deel van de serie.